Regularne ćwiczenia fizyczne w toczniu

Brak ruchu jest kolejnym czynnikiem ryzyka dla rozwoju miażdżycy tętnic i powikłań chorób sercowo-naczyniowych. Poza możliwością zapobiegania chorobom układu krążenia, regularne ćwiczenia fizyczne niosą ze sobą również wiele innych korzyści zdrowotnych. Wszystkie osoby, które mają toczeń, powinny regularnie ćwiczyć, aby poprawić ich ogólny stan zdrowia i zwiększyć ich szanse na prowadzenie długiego, normalnego życia.

Wielu chorych po 4 miesiącach w przebiegu tocznia notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

W szczególności przydatne wydają się być ćwiczenia aerobowe, umożliwiające zmniejszenie masy ciała, zmniejszające ciśnienie krwi, pomagające w kontroli glikemii, a także podnoszące poziom dobrego cholesterolu HDL. Jednakże, również odpowiednie ćwiczenia wzmacniające najprawdopodobniej będą pomocne w tych kwestiach. Jak wspomniano już wcześniej, regularne ćwiczenia są niezwykle ważne w eliminowaniu stanów prozapalnych w wyniku HDL, a tym samym mogą pośrednio zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawałów serca i udarów mózgu.

Zwiększona masa mięśniowa powstała od ćwiczeń wzmacniających pomaga organizmowi używać większej ilości kalorii w sposób regularny, co pomaga tym samym w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Trening siłowy pomaga zachować mocne kości, aby zapobiec możliwości ich złamania w wyniku ewentualnej osteoporozy. Wyważony, regularny plan treningowy powinien zatem zawierać zarówno ćwiczenia aerobowe, jak i ćwiczenia wzmacniające i właściwe ćwiczenia rozciągające. Należy skonsultować się z lekarzem i zapytać, jaki rodzaj programu ćwiczeń należy obrać, i które ćwiczenia można bezpieczne wykonywać w oparciu o indywidualny stan zdrowia danej osoby.