Witamina K

Witamina K jest niezbędna do tworzenia się hormonu zwanego osteokalcyną. Osteokalcyna jest wydzielana przez osteoblasty (komórki, które tworzą kości) i jest istotna dla tworzenia mocnych kości.

Głównym źródłem witaminy K są zielone warzywa liściaste, a także niektóre owoce, takie jak winogrona i awokado. Przeprowadzone do tej pory badania pokazują, że witamina K zwiększa gęstość kości u japońskich kobiet.

Wielu chorych po 4 miesiącach w przebiegu tocznia notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

Jednakże, badania na temat kobiet i mężczyzn w Stanach Zjednoczonych i Szkocji nie wykazały u nich jakiejkolwiek poprawy gęstości kości. Może to być potencjalnie efektem zwiększonych problemów z niedoborem witaminy K u kobiet japońskich w porównaniu do ludzi mieszkających w innych krajach. Niedobór witaminy K może również wystąpić u osób starszych – zwłaszcza u tych, którzy nie jedzą dużych ilości zielonych warzyw liściastych.

Dlatego też, dodatkowa suplementacja witaminy K może być korzystna dla ludzi, którzy znajdują się w grupie zwiększonego ryzyka niedoboru witaminy K; natomiast większość ludzi, którzy mają osteoporozę, prawdopodobnie nie będzie korzystała z suplementów zawierających witaminę K. Jednakże, żaden pacjent przyjmujący warfarynę (Coumadin), czyli lek stosowany w celu zapobiegania zakrzepom, nie powinien przyjmować suplementów z witaminą K. Witamina K zapobiega bowiem prawidłowemu działaniu warfaryny.