Zmęczenie w toczniu

Zmęczenie – jest to ogólna utrata energii, która zawiera w sobie wyczerpanie fizyczne i psychiczne. Łagodne zmęczenie może wpływać na ludzi tylko wtedy, gdy staramy się robić coś aktywnego; przez resztę czasu chorzy czują się lepiej.

mgla-mozgowa

Wielu chorych po 4 miesiącach w przebiegu tocznia notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

Ciężkie zmęczenie powoduje problemy, nawet jeśli ktoś jest w stanie spoczynku. Zmęczenie stanowi jeden z najbardziej powszechnych problemów u osób z toczniem, wpływając na 80% do 100% z chorych. Wielu reumatologów i ich pacjentów uważa, że zmęczenie jest jednym z najbardziej frustrujących objawów tocznia. Czasem może okazać się trudne znalezienie przyczyny zmęczenia, również zmęczenie może być bardzo trudne do wyleczenia. Zmęczenie jest często bezpośrednim wynikiem zapalenia ogólnoustrojowego z powodu aktywnego tocznia. Jeśli tak, to zwykle reaguje na leczenie z zastosowaniem leków uspokajających układ odpornościowy, takich jak steroidy, Plaquenil (hydroksychlorochina) lub metotreksat.

Zmęczenie może być wynikiem wielu innych problemów. Depresja, fibromyalgia, stres, zaburzenia snu, niedokrwistość, niedoczynność tarczycy, złe nawyki stylu życia, a także skutki uboczne leków mogą spowodować zmęczenie.

Dlatego też, gdy osoba, która ma toczeń nadal czuje znaczące zmęczenie podczas tocznia, lekarz musi brać pod uwagę także inne możliwe przyczyny i leczyć je w odpowiedni sposób. W przypadku wystąpienia silnego zmęczenia, należy zwrócić się do lekarza, aby sprawdził możliwość wystąpienia innych problemów. Należy rozważyć podjęcie pewnych badań w domu, jak te dla depresji, zaburzenia lękowe, obturacyjnego bezdechu i fibromialgii.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Wysoki wynik może wskazywać, że masz jedno z tych zaburzeń, które często powodują zmęczenie u pacjentów z toczniem. Eksperci odkryli, że najczęstszymi przyczynami znaczącego zmęczenie gdy toczeń nie jest aktywny są fibromialgia i depresja, więc oba te problemy powinny być specjalnie leczone jako możliwe przyczyny. Inną częstą przyczyną zmęczenia jest niewydolność nadnerczy, jeżeli występuje, gdy dawka sterydów się zmniejszyła (tak zwany zespół wycofania sterydów). Jeśli zauważysz, że jesteś coraz bardziej zmęczony, a dawka Twoich sterydów maleje musisz omówić tę możliwość z lekarzem.

Objawy, które dają uczucie podobne jak zmęczenie, ale są różnią sie od siebie to osłabienie i senność.

Słabość – dotyczy rzeczywistej utraty siły mięśni. Przykłady obejmują trudności w podnoszeniu rąk w górę w celu mycia włosów, ponieważ mięśnie są słaby (w przeciwieństwie do bolesnych) lub trudności wstawaniu z krzesła z powodu osłabienia mięśni nóg. Jeśli słabością (zamiast zmęczenia) jest obecna, to problemy z mięśniami, nerwami, stawami mogą być możliwą przyczyną.

Senność – na przykład jeżeli zasypiasz łatwo w ciągu dnia, może to być czasami sygnał problemów ze snem, takich jak bezdech we śnie. Oczywiście, możesz mieć objawy zmęczenia w połączeniu z osłabieniem i / lub sennością, w którym to przypadku może to być bardzo trudne do oddzielenia tych objawów od siebie.

 

Jak leczyć zmęczenie w toczniu


Są pewne rzeczy, które można zrobić, aby spróbować zwiększyć swój poziom energii. Ważne jest, aby uświadomić sobie, że na zmęczenie rzadko występuje proste lekarstwo. Na przykład, pacjenci często pytają, jakie witaminy powinny brać, czy mogą brać witaminy B-12 w zastrzykach, aby pomóc im w zmęczeniu. Rzadko witaminy pomagają, chyba że dana osoba rzeczywiście ma znaczny niedobór witaminy.

Czasami zmęczenie może być wynikiem niedostatecznego snu. Problemy ze snem nie zawierającym wystarczającej ilości godzin snu, trudności z zasypianiem lub budzenie się w środku nocy. Niektórzy ludzie mogą mieć także zaburzenia snu, takie jak obturacyjny bezdech senny. Gdy ciało i umysł nie dostają dobrą jakość snu, będziesz czuł senność, senność lub zmęczenie w ciągu dnia. Trudności z pamięcią, słabe umiejętności radzenia sobie, depresja i otyłości są to wszystko problemy zdrowotne związane z brakiem snu. Musisz upewnić się, czy zapewniasz sobie odpowiednią ilość snu w nocy.

Większość ekspertów zaleca sen osiem godzin – spokojny sen dla większości ludzi. Niestety, dzisiejsze szybkie tempo życia oznacza, że duży procent ludzi nie wysypia się. Jeśli nie zapewniasz sobie pełnych ośmiu godzin snu w nocy i nie czuje się dobrze wypoczęty, kiedy wstajesz, to trzeba pracować nad zmianą swoich nawyków związanych ze snem, czyli „higieny snu”.

Częstą przyczyną zmęczenia u osób z toczniem jest zaburzenie snu które nazywa się obturacyjny bezdech senny. Jest to stan, w którym tkanki miękkie szyi powodują zwężenie dróg oddechowych podczas gdy ktoś śpi i prowadzą do niespokojnego snu. Niektóre typowe objawy bezdechu sennego są to: zmęczenie w dzień, zasypianie z łatwością w stanie spoczynku (takie jak podczas oglądania telewizji), chrapanie, trudności z koncentracją, zamiana nastroju nastrojowy, albo budzenie się z bólem głowy i suchością w ustach.

Jest to bardziej powszechny objaw u osób z nadwagą i tych którzy mają rozmiar szyi większy niż normalnie. Wysoki odsetek ludzi, którzy są otyli i chorują na toczeń, a więc mają zwiększone ryzyko wystąpienia bezdechu sennego. Ponadto badania wykazały, że lekarze niedostatecznie dobrze diagnozują bezdech senny u kobiet (90% chorych na toczeń to kobiety).

Innymi słowy, duży odsetek kobiet, które mają bezdech senny nie wiedzą, że go mają. Nie tylko bezdech senny może powodować zmęczenie, ale także zwiększa ryzyko chorób serca i nadciśnienia tętniczego. Istnieje wiele sposobów leczenia bezdechu sennego, łącznie z utratą masy ciała i noszeniem ochraniaczy zębów, aby ustawić prawidłowo usta podczas snu. Wiele osób musi nosić maskę umieszczaną na nosie lub ustach podczas snu, żeby dostarczyć powietrze do płuc, aby utrzymać je prawidłowo napowietrzone. W niektórych przypadkach, przeprowadza się operację w celu usunięcia nadmiaru tkanki w obrębie gardła, dzięki czemu osoba chora odpowiednio oddycha.

Co może pomóc zmniejsz zmęczenie i zwiększyć poziom energii

• Wizyta u lekarza w celu wyszukania ewentualnych konkretnych przyczyn zmęczenia.

• Podjęcie badań domu na obturacyjny bezdech senny, zaburzenia lękowe, depresję i fibromialgię. Należy poinformować lekarza, jeśli masz wysoki wynik w każdym z tych badań.

• Praca nad technikami higieny snu.

• Weź DHEA do 200 mg na dzień, jeśli toczeń jest aktywny i po zgodzie wyrażonej przez lekarza.

• Weź suplementy witaminy D, jeśli Twój poziom witaminy D jest niski.

• Przejdź na niskokaloryczną dietę lub dietę niskowęglowodanową, aby schudnąć, jeśli masz nadwagę.

• Rozważ stosowanie antydepresantów, jeśli istnieją jakiekolwiek objawy depresji (takie jak bezsenność, trudności z koncentracją, zły humor, utrata zainteresowania prowadzenia działalności, utrata libido lub zainteresowania seksualnego lub jeśli masz poczucie winy lub niskie poczucie własnej wartości).

• Poznaj swoje granice; narzuć sobie swoje tempo.

• Edukację rodzinę, przyjaciół, współpracowników, oraz pracodawcę o swoim stanie i jak on wpływa na Ciebie.

• Naucz się prosić o pomoc, kiedy jej potrzebujesz.

• W dniach zmęczenia, nie rób więcej niż jedną istotną czynność. Można spróbować zrobić więcej w lepszych dniach.

• Określ stresory w swoim życiu.

• Dowiedz się, jak zmniejszyć stres w swoim życiu.

• Ćwicz regularnie

• Utrzymuj regularny harmonogram snu; wstawaj i idź do łóżka o tej samej porze codziennie, nawet w dni wolne od pracy i święta.

• Zmniejsz poziom stresu w swoim życiu.

• Utrzymuj ekspozycję na światło w godzinach porannych, aby ustawić swój zegar biologiczny. Zastanów się nad wykorzystaniem źródła sztucznej ekspozycji na światło.

• Ćwiczyć codziennie; rano i po południu. Nie wykonuj ćwiczeń tuż przed snem.

• Unikaj drzemek późnym popołudniem lub wieczorem.

• Ostanie posiłek przyjmuj od dwóch do trzech godzin przed snem; lekka przekąska jest w porządku, ale należy unikać pokarmów zawierających cukier, ponieważ może stymulować umysł i kolidować z zasypianiem.

• Limituj płyny przed snem, żeby nie wstawać w celu oddawania moczu w nocy.

• Unikaj kofeiny sześć godzin przed snem.

• Nie pal, jeśli palisz, nie pal na dwie godziny przed snem; Nikotyna jest środkiem pobudzającym.

• Unikaj alkoholu od dwóch do pięciu godzin przed snem; alkohol zakłóca cykl snu.

• Unikaj leków, które stymulują.

• Unikać działania stymulujące umysł na kilka godzin przed snem (czytanie artykułów technicznych z listą zadań do zrobienia, rozwiązywanie problemów, płacenie rachunków, itp).

•Unikaj gorącej kąpieli od jednej do dwóch godzin przed snem; ciepła kąpiel podnosi temperaturę ciała.

• Utrzymuj słabe oświetlenie na kilka godzin przed snem.

• Upewnij się, że środowisko spania jest ciche i wygodne (wygodny materac i poduszki, przyjemny, lekki zapach).

• Jeśli zwierzaki cię budzą, trzymać je poza sypialnią.

• Używaj sypialni tylko do snu i seksu; nigdy nie jedz, czytaj lub oglądaj telewizji w łóżku.

• Nigdy nie oglądaj TV, komputera, lub materiałów do pracy w sypialni.

• Idź do łóżka tylko wtedy, gdy jesteś śpiący.

 

Inna terapia, które może być korzystne jest to DHEA. DHEA to hormon steroidowy nazywa dehydroepiandrosteron i u wielu ludzi, którzy mają toczeń jest on na niższym niż normalnie. Niektóre badania wykazały, że DHEA może zwiększyć dobre samopoczucie i zmniejszyć poziom zmęczenia u osób z łagodną do umiarkowaną aktywnością choroby, gdy przyjmują 200 mg dziennie. Jednak, trądzik i zwiększone owłosienie są potencjalnymi skutkami ubocznymi. Dlatego najlepiej jest skonsultować się z lekarzem przed przyjęciem DHEA. Jeśli lekarz powie ci, że toczeń jest pod kontrolą DHEA możesz otrzymać bez recepty, ale trzeba być ostrożnym, ponieważ wiele nielicencjonowanych produktów nie ma odpowiednich ilości DHEA. Najlepiej jest dostać receptę od lekarza na DHEA.

Kilka badań sugeruje, że niedobór witaminy D może być związany ze zmęczeniem u pacjentów z toczniem. Badania przeprowadzone w 2010 pokazały, że gdy lekarze przepisywali suplementy witaminy D u pacjentów z toczeń, którzy mieli niski poziom witaminy D, poziom energii wzrastał. W 2012 badania nie wykazały żadnego związku między poziomem witaminy D i ludzi, którzy mają toczeń – jednak to było małe badanie w którym brało udział zaledwie dwadzieścia cztery kobiety. Rola witaminy D a tym samym poziom energii nie jest całkowicie poznany. Jednak u większości ludzi, którzy mają toczeń występuje niedobór witaminy D.

Utrata wagi poprzez stosowanie diety może również poprawić poziom energii i samopoczucia. Ten punkt jest intuicyjny dla lekarzy. Niezliczoną ilość razy lekarze patrzą na pacjentów z toczniem i zgłaszają poprawę ilości energii i dobrego samopoczucia po utracie wagi poprzez zmianę stylu życia, taką jak dieta i ćwiczenia. .